معاون ارتباطات و اعطاء نمایندگی های انتشارات اسراء از اتمام 5 هزار نسخه کتاب «مفاتیح الحیاه» خبر داد و گفت: به زودی چاپ دوم و سوم این اثر منتشر و روانه بازار نشر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی تقی زاده معاون ارتباطات و اعطای نمایندگی ها و مرکز بین المللی نشر اسراء در گفت‌وگو با فارس بیان داشت: آیت الله جوادی آملی همیشه در سخنرانی‌هایشان جای خالی کتاب « مفاتیح الحیاه» را متذکر می شدند و می فرمودند: مرحوم آیت الله شیخ عباس قمی کتاب مقدس «مفاتیح الجنان» را به یادگار گذاشتند که در باب زندگی یعنی نماز و آداب روزه است.

وی اضافه کرد: آیت الله جوادی آملی معتقد بودند که کتابی در رابطه با آداب زندگی وجود ندارد که خدمت مردم ارائه کنیم به همین دلیل انتشارات اسراء پیرو سخنان این مرجع تقلید کتاب « مفاتیح الحیاه» را منتشر کرد.

حجت الاسلام تقی زاده ادامه داد: این اثر روز دوم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور آیت الله استادی رونمایی شد که پس از گذشت سومین روز همه 5 هزار نسخه کتاب « مفاتیح الحیاه» توسط بازدید کنندگان خریداری شد.

وی افزود: حضرت آیت الله جوادی آملی این اثر را در 5 بخش بیان کردند که بخش اول به «تعاملات انسان با خود» که درباره تکبر، تدبر، یادگیری و دانش اندوزی است، همچنین بخش دوم این کتاب به «یادگیری و دانش اندوزی» اختصاص دارد که این مرجع عالیقدر در این بخش به اهمیت دانش اندوزی، یادگیری علوم مورد نیاز، آداب تعلیم و تعلم و برخی از علوم مورد نیاز پرداخته است.

حجت الاسلام تقی زاده بیان کرد: فصل سوم کتاب « مفاتیح الحیاه» به «کار و تلاش» مربوط می شود که در این بخش اهمیت کار و تلاش، کارگری سوره انبیاء و امامان، سحرخیزی و کار و مدیریت در کار بیان شده است.

وی اضافه کرد: فصل چهارم این اثر به «حفظ تن و حرمت اضرار به نفس» اختصاص دارد که اهمیت حفظ جان و سلامت، عوامل سلامت، پرهیز از آسیب رساندن به بدن، پیشگیری از بیماری ها، برخی از شیوه های درمان و پرهیز از درمان با حرام از بخش های این فصل به شمار می رود.

معاون ارتباطات و اعطاء نمایندگی های نشر اسراء گفت: بخش دوم کتاب «مفاتیح الحیاه» به «تعامل انسان با همنوعان» بخش سوم به «تعامل مردم و نظام اسلامی»، بخش چهارم به «تعامل انسان با حیوان» و بخش پایانی به «تعامل انسان با خلقت زیست محیطی» اختصاص داشته که در بخش پایانی نکاتی درباره آب و هوا و خاک حاصلخیز، درختکاری و جنگل ها، فضای سبز و مراتع و باد و باران نیز بیان شده است.

وی اضافه کرد: چاپ دوم و سوم کتاب «مفاتیح الحیاه» هم اکنون در دست چاپ است که با تیراژی بیش از 5 هزار نسخه منتشر می شود، همچنین قیمت این اثر 14 هزار و 500 تومان بوده که با تخفیف 15 درصدی در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به بازدید کنندگان ارائه می شود.

حجت الاسلام تقی زاده ادامه داد: در صورتی که این کتاب منتشر شود آن را در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به مخاطبان ارائه خواهیم داد اما همچنان برخی از نهادها و مراکز حضورا به این نمایشگاه مراجعه کرده و سفارشاتی در خصوص ارسال این اثر به انتشارات اسراء داشته‌اند.

وی در پایان گفت: اطلاع رسانی انتشار کتاب «مفاتیح الحیاه» در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بسیار مطلوب بوده است که امیدواریم این کتاب در همه منازل همانند کتاب «مفاتیح الجنان» حضور داشته باشد.

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/21ساعت 4:16 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

آیةالله جوادی: بیشتر جن‌گیرها دروغگو هستند

این استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: با اشاره به آیه شریفه «هل أنبئکم علی من تنزل الشیاطین ـ تنزل علی کل أفاک أثیم» گفت: جنیان معمولا اخبار مخلوط به کذب می دهند و جن گیرها هم غالبا حرف‌ها را با دروغ همراه می کنند، یعنی همان طور که اکثر جن ها کاذبند، اکثر جن‌گیرها هم دروغ گو هستند از این رو اخبارشان قابل اعتماد نیست. این جن گیرها که در هر عصر و مصری هستند مصداق «أفاک أثیم» می‌باشند و شیاطین بر آن ها نازل می شوند.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/21ساعت 4:15 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

 بسم الله الرحمن الرحيم

هذا ما اوصت به فاطمة(سلام الله عليها) بنت رسول الله(صلي الله عليه و آله)اوصت و هي تشهد أن لا إله إلا الله و أن محمد(صلي الله عليه و آله) عبده و رسوله و ان الجنة حق و النار حق و ان الساعة آتية لاريب فيها و ان الله يبعث من في القبور
يا علي! انا فاطمة(سلام الله عليها) بنت محمد(صلي الله عليه و آله) زوجني الله منك لاكون لك في الدنيا و الآخرة انت أولي بي من غيري حنطني غسلني كفني باليل و صل علي و ادفني باليل و لا تعلم احدا و استودعك الله و اقرء علي ولدي السلام الي يوم القيامة.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/21ساعت 4:13 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
در خواب دیدم روبروی محراب یک دربی باز است به یک باغ بزرگ و آباد، به سلام آخر نماز رسیدیم، در انتهای نماز و هنگام سلام نماز درب باغ محکم بسته شد، یک لحظه از خواب پریدم.پس راز این فریاد بلند آقا هنگام سلام نماز درد دل کندن از آن باغ آباد و بازگشت به زمین خاکی بود؟ به دلیل این درد آقا فریاد می‌کشید، من جواب سئوالم رو گرفته بودم .
 

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/21ساعت 4:11 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

کد خبر: ۲۴۰۲۶۹

تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۹

بسم الله الرحمن الرحيم

در مقام بيان عظمت اهل بيت عليهم السلام خصوصاً حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها و بركات وجودي آن بزرگواران چه مي‌توان گفت، و از كجا بايد شروع كرد؟ آن‌هايي كه خداوند متعال، عالم را به واسطه وجود ايشان خلق فرموده است، آنجا كه رسول خدا صلوات الله عليه وآله فرمود: «لَوْ لَا نَحْنُ مَا خَلَقَ‏ اللَّهُ‏ آدَمَ‏ وَ لَا حَوَّاءَ وَ لَا الْجَنَّةَ وَ لَا النَّارَ وَ لَا السَّمَاءَ وَ لَا الْأَرْض» و يا حضرت امير المؤمنين عليه السلام در آن مرقومه‌اي كه به معاويه مرقوم نمودند مي‌فرمايد «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ‏ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا»

اين عبارت، از نظر معنا خيلي مهم است. بعضي مي‌خواهند بگويند كه معناي اين روايت اين است كه مردم تربيت‌شده يا پرورش‌يافته مكتب ما هستند، ولي هيچ مانعي ندارد كه به اين معنا باشد كه هدف غايي از خلقت، وجود محمد و آل محمد عليهم السلام است. و يا آن حديث قدسي كه خداوند مي‌فرمايد: «خَلَقْتُكَ لِأجْلِي»3لَوْلَاكَ مَا خَلَقْتُ‏ الْأَفْلَاكَ‏». اصلاً انسان نمي‌تواند بفهمد كه خداوند متعال كه مي‌فرمايد: تو را براي خودم خلق كردم و همه افلاك را براي تو خلق كردم چه معنايي دارد؟ و در حديثي ديگر مي‌فرمايد: « آنچه از همه اين سخنان معلوم مي‌شود اين است كه ارتباط آن‌ها با خداوند متعال بسيار بالاست، چرا كه خداوند متعال، بالا و والاست، البته خود پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله اظهار عجز مي‌كند و اظهار مي‌دارد: «مَا عَرَفْنَاكَ‏ حَقَ‏ مَعْرِفَتِكَ»

بايد دانست كه ما هر چه داريم از اهل بيت عليهم السلام داريم. غير از آنها هر كس هر چه مي‌گويد، وقتي انسان آنها را ملاحظه مي‌كند مي‌بيند به جايي متصل نيست و نمي‌شود به آن اعتماد كرد.

همه چيز در مكتب اهل بيت عليهم السلام است كه پيامبر فرمود: إني تارك فيكم الثقلين كتاب اللّه و عترتي، يعني همه چيز را از اهل بيت بگيريد و از غير اينها نگيريد.

حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: نه از اينها جلو بيفتيد و نه عقب، كه اگر جلو برويد گمراه مي‌شويد و اگر عقب بيفتيد هلاك مي‌گرديد. و نيز مي‌فرمايد:لاتُعَلِّمُوهُم چيزي يادشان ندهيد، فإنَّهُم أعْلَمُ مِنْكُم از تمام مردم، اينها عالم‌تر هستند.

حال در ميان اهل بيت عليهم السلام، حضرت زهرا سلام الله عليها يك محوريت خاصي دارند؛ ملاحظه كنيد وقتي اهل بيت عليهم السلام معرفي مي‌شوند ايشان در صدر هستند؛ «هُمْ ‏فَاطِمَةُ وَ أبُوهَا وَ بَعْلُهَا وَ بَنُوهَا»

آن حضرت در بين اهل بيت عليهم السلام، مقام و عظمت خاصي دارند كه همه ائمه عليهم السلام به وجود ايشان افتخار مي‌كنند. در واقع، آن وجود مقدس براي همه اهل بيت عليهم السلام حجت است، يعني براي حقانيت خودشان و براي بطلان غاصبين و ستمگران به وجود آن بزرگوار احتجاج مي‌كنند.

همه اهل بيت عليهم السلام حجتند، ولي حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها از اين جهات، حجيتش از همه بيشتر است.

فاطمه زهرا سلام الله عليها سيدة نساء العالمين، بضعة الرسول و قرينة وليّ الله، بانويي كه در مباهله به حكم قرآن مجيد، اختصاصِ شركت داشت، و از اهل بيت عليهم السلام هم، يگانه بانويي بود كه به مقام عصمت و طهارت چون پدر و همسر و فرزندانش آراسته بود، و در آن اجتماع كه حتي امّ سلمه هم اجازه حضور نيافت و از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله جواب «إنّكِ على الخير» شنيد، فقط يگانه بانويي كه حضور داشت آن حضرت بود.

او در غير مقام نبوت، در اخلاق و علم و كمالات نسبت به پدر نسخه‌اي مطابق اصل بود، و مثل سائر ائمه عليهم السلام سيره و رفتار و گفتارش، دين و شرع و دليل احكام الهي است.

او امامت به معناي علم و هدايت را حائز بود، و به عنوان يك بانوي اول اسلام در عفاف و عصمت و كرامت و ستر، وجودش الگو و اسوه است. اشتغال به كارهاي بيرون از منزل و همكاري با مردان نامحرم دون شأن هر زن ذي شأن و ملتزم به ستر و عفاف است تا چه رسد به بانويي كه شأنش «إنّ اللهَ تَعَالى يَغْضِبُ لِغَضَبِ فَاطِمة وَ يَرْضى لِرِضَاهَا» باشد. اصلاً حضور در جاهايي كه مختص به مردان است براي بانويي مانند او تنازل از مقام اجل و امنع و اقدس اوست.

خطبه فدكيه

يكي از معجزات حضرت زهرا سلام الله عليها، خطبه بالبديهة آن حضرت بود. آن بزرگوار در آن جوّ اختناق و كودتاي بزرگي كه شده بود، با آن مصيبت جانكاه و عظماي ارتحال حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم و بعد مصايب ديگر، اين خطبه را كه در اوج فصاحت و بلاغت است انشاء كرد كه اميرالمؤمنين عليه الصلاة و السلام هر چند امام البلغاء و امير الفصحاء است و مي‌فرمود: «إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْكَلَامِ‏ وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُه‏»ولي جوّ اجازه نمي‌داد كه چنان سخنراني جامع و گويا و كوبنده و ماندگاري ايراد نمايد.

عظمت حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها باعث شد كه در آن اجتماع تاريخي و محاكمه بزرگ نتوانستند مانع خطبه‌خواندن ايشان شوند، و چنان بود كه شخص حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله حضور يافته‌اند، و بسياري از مردم حاضر وقتي آن حقايق بيان مي‌شد گريه مي كردند.

به هر حال، اين خطبه متضمن مطالب بسيار بالا است و از معجزات اهل بيت عليهم الصلاة و السلام است، و لذا در مثل كتاب بلاغات النساء كه در قرن دوم هجري نوشته شده است اين خطبه را نقل مي‌كند.

البته فضايل آن حضرت بسيار زياد است؛ همين حديث مشهور نبوي كه «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَغْضَبُ‏ لِغَضَبِ‏ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا» در عين اختصار، معناي والا و مهمي دارد.حقائق و مطالب مهم ولايي تا حضرت مهدي عليه الصلاة و السلام از اين روايت استفاده مي‌شود، يا اين حديث كه پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله هنگامي كه مي‌خواهند حضرت فاطمه را دلداري و تسكين خاطر بدهند مي‌‌فرمايند: «أبشري يا فَاطِمة إنّ المَهْدِيّ منك»

اي فاطمه! بشارت بر تو باد كه مهدي از توست؛ اين بسيار مهم است كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله شخص اول عالم امكان، براي آرامش روان و آماده‌ساختن دختر عزيز و يگانه خود براي تحمل مصايب و مسائلي كه پيش مي‌آيد اينگونه دلداري مي‌دهند كه مهدي از توست، يعني همه از تو و براي توست، و سير جهان به سوي تو، و پيروزي حق بر باطل و نور بر ظلمت براي تو است. به هر حال سخن در عظمت حضرت زهرا سلام الله عليها بسيار زياد است.

گراميداشت فاطميه و مواضع فاطمه، سيره فاطمه، زهد فاطمه، عبادت فاطمه، علم و حكمت فاطمه بايد هميشه جزء برنامه‌ها باشد، و در سخنراني‌ها، تأليفات و در هر فرصت مناسب بايد آن را بازگو كرد.

بايد مصايبي كه بر آن حضرت وارد شده است و آن‌قدر فاش و آشكار است كه حتي در مثل كتاب النهاية ابن اثير - با اين‌كه سني است و كتابش لغت است- به مناسبت از اشاره به اين مصائب پس از رحلت رسول الله صلي الله عليه و آله نتوانسته خودداري كند و آنها را براي همه بازگو مي‌كند.

ابن اثير در النهاية، لغت (هنبث) اين دو شعر را از حضرت زهرا عليها السلام استشهاد مي‌‌آورد كه اجمالي از آن مصايب و هتك حرمت‌ها به آن بانوي يگانه اسلام است كه هر كس و هر شخص آگاهي، همه چيز را از آن مي‌فهمد، و شدت ناراحتي زهرا سلام الله عليها و رنج و غم او و اعتراض او را به آنچه واقع شد نشان مي‌دهد.

بايد تاريخ را براي مردم بيان نمود، كلمات حضرت زهرا عليها السلام مخصوصاً آن خطبه عظيمه و بليغه را كه از معجزات ايشان است به گوش جهانيان رساند.

بايد در اين فاطميه‌ها، شخصيت ملكوتي آن حضرت تجليل و تعظيم شود، و همه مردم در اين ايام، ارادت و مودت خود را به يگانه بانوي اسلام دخت گرامي پيامبر رحمت حضرت فاطمه زهرا عليها السلام اثبات نمايند.

امروز ما به تأسي به آن حضرت احتياج داريم. جامعه ما به پيروي از روش همسرداري و تربيت فرزند - كه آن حضرت بهترين طريقه و روش را داشتند- احتياج دارد.

امروز كلمات آن حضرت بايد سرمشق زندگي همه بانوان و بلكه مردان باشد. آن حضرت، مقام واقعي و كرامت حقيقي زن را به دنيا ابلاغ نمود و فرمود: بهترين زن آن است كه نه او مرد نامحرمي را ببيند و نه مرد نامحرمي او را ببيند.

اين است كه حضرت زهرا عليها السلام را تا امروز و تا قيامت، در دل‌هاي مردم آگاه و خداپرست و حق‌جو زنده نگه داشته است.

فاطميه يك تاريخ است، ‌فاطميه يعني فرياد بر سر ظالمان، فاطميه يعني جهاد براي پيروزي حق بر باطل، و بالاخره فاطميه يعني روز حكومت جهاني و الهي حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف.

آري!فاطميه عاشوراست، ‌فاطميه شب قدر است، فاطميه غدير و نيمه شعبان است، و فاطميه يعني روز پيروزي نور بر ظلمت.

در پرتو بيان فضائل آن حضرت، همه ابعاد دين و ولايت ائمه طاهرين، و دعوت اسلام و قرآن و مكتب اهل بيت عليهم السلام و در كل، رسالت رسول اكرم صلي الله عليه و آله را بايد تبليغ نمود.

بايد با بدعت‌ها، با بيگانه‌گرايي‌ها، با نابساماني‌ها، با گناه، با شيوع مناهي و ملاهي، با فساد، با جهل و ضلالت مبارزه نمود.

مكتب اهل بيت عليهم السلام، مكتب معرفت، مكتب علم و بيداري، مكتب آگاهي و عدالت و برابري و رشد عقلي و انديشه‌هاي نوراني است كه همه بايد آن را در اين فرصت‌ها بازگو كنيم، و وظيفه داريم با دعا و تضرع، تعجيل فرج فرزند عزيز فاطمه، حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه را از خداوند مسألت ‌نماييم.

اللهم عجل فرجه الشريف و اجعلنا من اعوانه و انصاره و المستشهدين بين يديه.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/14ساعت 2:55 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

امیرمومنان فرمود :صلوا ارحامکم ولو بالتسلیم [1] و دردیگر سخن : بهترین صله ی رحم این است که آنها را اذیت نکنی [2]



[1] .کافی،ج2،ص155

[2] .همان ص157

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/14ساعت 0:45 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

واژه گان کلیدی: فرهنگ، علما، فرهنگ سازی ،

مقدمه :

فرهنگ عبارت است از مجموع عناصر عينيت يافته ميراث مشترك اجتماعي نسلهاي متوالي گروه‌هاي انساني كه به سبب ماهيت عيني قابليت انتقال و انتشار را در زمان و مكان دارد. به عبارت ديگر، فرهنگ شامل الگوهاي رفتاري عيني و ذهني است كه از عناصر ميراث اجتماعي به شمار مي‌آيند، زيرا همه آنها توليد تاريخي نسلهاي پي در پي انسانهاست. الگوهاي نهادي شده رفتار به شيوه‌‌اي نمادي از نسلي به نسل ديگر انتقال يافته‌اند. نهادهاي اختصاصي هر فرهنگ باروي هم انباشته شدن تجربيات اشخاص كثيري در طي دوره‌اي طولاني ساخته شده‌اند. اشخاص مي‌آيند و مي‌روند امّا فرهنگ باقي مي‌ماند، ميراث فرهنگي از راه‌ فرآيند‌هاي تربيتي و آموزشي انتقال مي‌يابند.[1]

فرهنگ شامل علامت «ساخت» است كه جامعه‌ها را از همديگر متمايز ساخته و مرزها را مشخص مي‌كند، فرهنگ يكي از استوارترين پايه‌هاي همبستگي اجتماعي را فراهم مي‌كند، فرهنگ الهام‌بخش وفاداري و فداكاري در راستاي اهداف جامعه است.[2]

اگر فرهنگ، جامعه‌ها را از همديگر متمايز مي‌سازد، جامعه اسلامي نيز به سبب فرهنگ خاص از ساير جوامع متمايز است، فرهنگ تشيع نيز از فرهنگ اسلامي در برخي از شئون متمايز است، حال بايد ديد تمايز فرهنگها و فرآيند فرهنگ‌سازي چگونه انجام مي‌پذيرد؟ چه عواملي در تشكيل يك فرهنگ مؤثر است؟ چه ابزار و راهكارهايي براي ساختار فرهنگها و ساخته‌شدن فرهنگها لازم است؟ بعد از تشكيل يك فرهنگ چه عواملي در حفظ و بسط و گسترش و پويايي و استمرار آن مؤثر مي‌باشند؟

 

 

 

 

 

ساختن يك فرهنگ و پيدايش فرهنگها امري بسيار پيچيده است كه زمان بسيار طولاني را مي‌طلبد، ‌فرهنگ‌پذيري جوامع يعني انتقال يك فرهنگ و جايگزين كردن آن به جاي فرهنگ موجود نيز يكي از مشكلات اساسي و از مراحل فرهنگ سازي است. اينجاست كه قدرت اعجاز و معجزه محسوس است كه پيامبران الهي خصوصاً پيامبر اكرم چگونه توانست آن فرهنگي را كه در اعماق جان مردم جزيرة العرب رسوخ داشت و با زندگي آنها كاملاً عجين شده بود آن را محو نموده و فرهنگ اسلامي را جايگزين كند؟ فرآيند تشكيل فرهنگ شيعه با توجه به وجود موانع جدي سياسي و ستيزهاي خونبار، كاري بسيار مشكل و طاقت‌فرسا بوده است. نهاد امامت كه ميراث نبوت خاتم است عامل اساسي در تشكيل فرهنگ شيعه بوده است، عامل مهم ديگر كه پايداري فرهنگ شيعه را تضمين نمود، علماي شيعه هستند كه حلقه اتصال به هسته مركزي فرهنگ شيعه (امامت) بوده‌اند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/14ساعت 0:43 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

ماجرای دلاکی آیةالله العظمی مرعشی نجفی!

آیت الله مرعشی نجفی، احترام خاصی برای والدین قائل بودند؛ خودشان می‌فرمودند«وقتی مادرم مرا می‌فرستاد تا پدرم را برای خوردن غذا صدا کنم، بعضی وقت‌ها می‌دیدم پدر به خاطر خستگی، در حال مطالعه خوابش برده است. دلم نمی‌آمد ایشان را بیدار کنم، همان‌طور که پایش دراز بود، صورت خودم را به کف پای پدرم می‌مالیدم تا ایشان بیدار می‌شد.

حوزه نیوز: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی نجفی پسر ارشد آیت الله العظمی مرعشی نجفی‌(ره) که نزدیک به پنجاه سال از عمر با برکت پدر را درک کرده است درگفت وگوی اختصاصی تفصیلی با خبرنگار مرکز خبر حوزه‌های علمیه، ناگفته‌های زیادی را از زندگی زاهدانه این عالم ربانی تشریح کرد.

 بخش نخست این گفت‌وگو که در آستانه کنگره بین‌المللی آیت الله العظمی مرعشی نجفی انجام شد، تقدیم خوانندگان ارجمند می‌گردد:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/14ساعت 0:42 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
همه موجودات فانی اند آنچه باقی است اوست - انسان نیز می تواند خودرا به جایی برساند که نامش وعمل وکردارش برای همیشه برای دیگران بماند چگونه ؟ بماند .....................................
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/14ساعت 0:40 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

کد خبر: ۲۴۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۸
مرکز خبر حوزه نوشت:

درسالروز شهادت ام ابیها، حضرت فاطمه زهرا(س)، دو تن از مراجع عظام تقلید برای عرض تسلیت به ساحت مقدسه حضرت فاطمه معصوم(س)، مسیر بیت‌ خود تا حرم مطهر را پیاده طی می کنند.

آیات عظام وحید‌خراسانی و صافی گلپایگانی فردا ششم اردیبهشت، مصادف با سوم جمادی الثانی، سالروزشهادت مظلومانه بانوی بی حرم، شفیعه روز جزا، دخت نبی مکرم اسلام، حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س)، با قلبی مالامال از غم و اندوه، دوشادوش عزاداران فاطمی، برای عرض تسلیت و تعزیت به سا حت مقدسه کریمه اهل‌بیت‌، از مقابل بیت خود به سمت حرم مطهرحضرت فاطمه معصومه(س) پیاده‌روی می کنند.

بر اساس اعلام بیوت این مراجع معظم، درسالروز شهادت صدیقه طاهره، زهرا اطهر(س) مراسم عزای فاطمی دراین بیوت برگزار و پس ازآن، ساعت 12ظهر، حضرات آیات صافی گلپایگانی و وحیدخراسانی به همراه دسته‌ جات عزاداری، با پای پیاده به سمت حرم مطهر حرکت خواهند کرد.
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/02/06ساعت 1:5 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

حکمت عزاداری دو نوبت درسال برای حضرت زهرا که به ایام فاطمیه معروف است ازعلل مختلف تاریخی وسیاسی وفرهنگی نشات می گیرد؛ علت تاریخی به اختلاف نقل قولها درباره ی روز شهادت حضرت زهرا  مربوط است ؛علت فرهنگی وسیاسی نیزبه دوران حاکمان سیاسی مربوط است که برای شیعیان هیچ گونه آزادی مذهبی نداده وعزاداری شیعه برای معصومین حتی برای امام حسین بویژه برای حضرت زهرا خصوصی وپنهانی  بود واین امر درطول تاریخ ، درنامشخص بودن ومبهم بودن تاریخ دقیق شهادت موثر بوده علاوه براین برگذاری مراسم عزاداری درجهت اشاعه ی فرهنگ اهل بیت ومعارف دین امری مطلوب ومفید است،


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/02/05ساعت 3:37 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

حقیقت این است که سقیفه قبل از اینکه اجتماع باشد کودتایی بود برعلیه اهل بیت که منافقان مدینه ومکه درشکل گیری آن نقش داشتند ِیکی از ابعاد این کودتا آتش زدن خانه وحی بود همانطور که درکودتاهای دیگر ارعاب وایجاد ترس یکی از ابعاد غلبه کودتا محسوب می شود وآتش زدن برای پیشبرد اهداف کودتا طرحی است که همیشه مورد استفاده است و.......

: مصادر اذيت وظلم به حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ از كتب تاريخي اهل سنّت:

الف: هجوم به خانه‌ي حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ و تهديد به آتش زدن خانه.

1. احمد بن يحيي بلاذري، (متوفي 279)، «انساب الاشراف»، دار المعارف، قاهره، ج 1، ص 586.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/02/05ساعت 3:36 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

1- فاطمه زهرا (علیها‌السلام)شادمانی دل پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)

كتاب «فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر» تألیف احمد رحمانی همدانی وترجمه ی  حسن افتخارزاده سبزواری از سوی نشر بدر منتشر شده‌است. اصل کتاب با عنوان «فاطمه الزهرا بهجت قلب المصطفی» به زبان عربی به رشته تحریر در آمده‌است.

این كتاب زوایای پنهان زندگی فاطمه زهرا(علیها‌السلام) را با ترجمه‌ای روان بررسی می‌كند.

فاطمه الزهرا از ولادت تا شهادت

2


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/02/05ساعت 3:30 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

علت اختلاف : علت اختلاف عومل مختلف می تواند باشد :احتمال دارد در ضبط وقایع سهل انگاری شده وگذشت زمان سبب شده هر دو نظر مورد توجه باشد ؛یا اینکه شهادت حضرت درهمان زمان به خاطر مسائل سیاسی جامعه وکودتا که در سقیفه انجام گرفت ارتباط داشت ، بعدها توسط مورخین اموی وغیره سانسور شد وفا صله ی ثبت مسائل تاریخی نیز لا اقل یک قرن پس از واقعه بوده از اینروی تاریخنگاران را در مورد شهادت فاطمه زهرا(س) دو روايت ذکر کرده اند:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/02/05ساعت 3:27 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت صدیقه طاهره درباره شخصیت آن بانو کافی است که به القاب حضرت توجه شود درباره القاب آن بانوی بی بدیل می توان کتاب مستقل نوشت دراینجا با مقدمه کوتاه به القاب او اشاره می شود:

لقب دادن و ملقب كردن فرزندان يكي از آداب و رسوم پسنديده است. البته لقبهاي خوب چون قرآن از القاب ناپسند نهي فرموده است:

«... و لاتلمزو انفسكم و لاتنابزوا بالالقاب ...»[1] از همديگر عيبجوئي نكنيد و با القاب بد ياد نكنيد.

نامهاي معروف حضرت: فاطمه، مرضيه، راضيه ومنصوره


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/02/05ساعت 3:22 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
دراین ایام که مصادف با شهادت فاطمه زهراست ِ آنچه برسردین اسلام بعد از پیامبرآمد ازاین روزها می شود دید تاریخ آینه است - تاریخ عبرتگاه است !

به نظر شما چرا امروز ملتهای مسلمان دریوغ کافران هستند ؟

چرا جهان واحد اسلامی امروز ژس از یک قرن به صدها کشور تجزیه شد وتبدیل قطعه های کوچک شد ؟


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/01/29ساعت 0:31 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

آتش بازی در چهارشنبه سوری یکی از خرافه هایی است که از گذشته درفرهنگ ایران باقی مانده است پای بندی به عقيده هاي پوچ و داستان هاي دروغ و سخنان بيهوده و باطل که به طور کلي خلاف عقل و برهان باشد از جمله خرافات شمرده می شود وبه این رفتار ها خرافه می گویند .[1] دین اسلام مخالف خرافه است وپیامبر با خرافات مبارزه کرد وبسیاری از آنها را برانداخت ودین اسلام ضرر رساندن به بدن را حرام کرده است؛ اگربه تاریخ اجرای برنامه چهارشنبه سوری توجه شود بویژه در تاریخ معاصر جز زیان وضرر جانی درپی نداشته هزاران انسان درآتش سوخته وناقص شده اند؛


 

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/01/16ساعت 3:43 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

در مورد تاريخچه سيزده بدر هم داستانهای  مختلف وجود دارد. يکي اين است که در باورهاي مردم ايران باستان، کيومرث آغاز آفرينش است، طبق آنچه ابوريحان بيروني در کتاب آثار الباقيه گفته است، مشيه و مشيانه که پسر و دختر دوقلوي کيومرث بودند در روز سيزده فروردين به وسيله گره زدن دو شاخه با هم ازدواج کردند.[1]


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/01/16ساعت 3:29 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
مقالات 21 الی 30

آثار مصرف غذاي حلال و حرام به ويژه گوشت و خون در حوزه هاي جسمي، روحي، اجتماعي، اقتصادي

اميرعلي حسنلو

حوزه علميه قم

 

 



.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/01/16ساعت 2:32 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
سال ۱۳۹۱ برای همه سال ژرخیروبرکت باشد ان شاء الله
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/01/16ساعت 2:22 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
 

آثار مصرف غذاي حلال و حرام به ويژه گوشت و خون در حوزه هاي جسمي، روحي، اجتماعي، اقتصادي

اميرعلي حسنلو

حوزه علميه قم

 

 

چکيده :

تمايز انسان با ديگر موجودات ، خرد و انديشه و روح بلند اوست، غالب اين برتري انسان جسم اوست، جسم انساني مثل روح او هنوز کاملاً براي خود انسان با همه پيشرفت هاي علمي ناشناخته است هر يک از دستگاه هاي موجود در بدن انسان، مثل دستگاه گوارش و قلب و مغز و اعصاب او هزاران کار سخت را در مدت معين و منظم انجام مي دهند، پيچيدگي دستگاه هاي جسمي انسان همچون روح او نياز به شناخت عميق و معرفت دقيق دارد.

متخصصين و اهل فن گفته اند، کار معده که عبارت است از دريافت و هضم غذا و تبديل آن به خون يا موادي که خون از آن ساخته مي شود، در حالي که معده به ظاهر کيسه اي کوچک در بدن انسان است؛ در اروپا براي آزمايش و شناخت کار معده، کارخانه اي درست کردند که نياز به استخدام چندين کارگر داشته فضاي بسيار بزرگي را اشغال نمود. درست کردن خون مصنوعي و ساختن دستگاهي مثل مغز انسان با ويژگي هاي منحصر، از علم انسان خارج است، به همين روي در روايات شريفه آمده است که معرفت خداوند و شناخت او را از معرفت نفس که عبارت است از روح و جسم انساني آغاز کنيد.[1]

بنابراين آشنايي و شناخت چنين موجود پيچيده در زمين که خداوند با شرايطي خاص او را خليفه خود در زمين ناميده[2] ما را به تأمل در ذات و نفس خود وادار مي نمايد، اکنون جاي اين سئوال است جسم انسان به قدري عزيز است که روحي با آن عظمت را که خداوند مي‌فرمايد: «... من از روح خودم در او دميدم...»[3] ،

 


بايد حمل کنيد و در ترقي و تعالي آن تلاش کند، ترقي و کمال روح انسان کاملاً تحت تأثير جسم پيچيده اوست که از دستگاه هاي مختلف تشکيل شده و اين جسم براي بقا و پايداري و ادامه رشد و شايستگي تعالي بخشيدن به روح، نياز به تغذيه و خوراک دارد. آيا براي مسئوليت ها و تکامل و رسيدن به مقام خليفة الهي مي توان از هر خوراکي تغذيه کرد و هر خوراکي را در انبان انسان ريخت يا خير؟ قرآن در اين باره به انسان امر مي کند: «فلينظر الانسان الي طعامه...»[4]

منظور از طعام در اين آيه شريفه بر اساس ظاهر قرآن و اهميت خوراک در تعالي معنوي همان طعام ظاهري و تغذيه روزانه است که خداوند بر انسان واجب مي کند که در طعام و خوراکي که انتخاب مي کند در آن تأمل نمايد، تأمل به آن جهت است که اولاً قرآن به تغذيه و خوراک اهميت مي دهد، ثانياً آن چه در قرآن درباره خوراکي هاي حلال و مشروع آمده و دستورات شرعي آنها را رعايت کند، يعني هرگز از گوشتي که نام خدا در ذبح آن گفته نشده نخورد.[5] و هرگز به مردار و گوشت حيوانات حرام گوشت نزديک نشود؟

فلسفه و حکمت نهي خداوند و معصومين از خوردن اين خوراکي ها که در آيات قرآن آمده و براي خوراک حلال خصوصاً گوشت شرايط خاص و آداب خاص گفته شد اين است که جسم انسان به عنوان مرکبي براي تعالي روح نياز به نيرويي دارد و آن نيرو بايد با شرايط خاص و ويژه به دست آمده باشد.

از اين رو مي توان به اين نتيجه رسيد که خوراک حلال و حرام و دو قسمت شدن خوراک و جدا شدن هر يک داراي فلسفه و علت است، و هر يک داراي تأثيرات وضعي در جسم انسان هستند و روح انسان نيز تحت تأثير جسم اوست. چنان که انسان، به خاطر خوردن غذاي مسموم از نظر جسمي در رنج و عذاب است و اين رنج و عذاب در روح او نيز تأثير دارد و آن را آزار و رنج مي دهد.

با اين مبنا مي توان به اين نتيجه رسيد که مصرف غذاي حلال و حرام هر يک آثار جداگانه اي دارند و شئون مختلف حيات فردي. روحي، اجتماعي و اقتصادي انسان را تحت تأثير شديد قرار دهند. و اين تأثير در اين  مقا له  از ديدگاه 00000 اسلامي مورد  تحليل و  توجه  قرار

 مي گيرد.



گوشت به عنوان يکي از اساسي ترين خوراک انسان محسوب مي شود و انسان از آن رو که موجودي چند بعدي است هم گوشت خوار است و هم گياه خوار، و اين ويژگي در ديگر حيوانات جمع نيست و حيوانات يا گوشت خوارند و يا تنها گياه خوار به ندرت در بين حيوانات اهلي يا همه حيوانات چنين اوصافي جمع است، مگر مواردي که در اينجا جاي بحث آن نيست.

بنابراين مهمترين غذايي که در بنيه انسان و توليد خون در بدن او مؤثر است گوشت مي باشد، لذا در بسياري از آيات قرآن مساله حلال بودن گوشت مورد تأکيد فراوان قرار گرفته و شرايط حلال شدن گوشت هر يک از حيوانات به زيبايي مطرح گرديده. مانند گوشت ماهي که با بيرون آوردن از آب حلال مي شود، گوشت حيوانات به چندين طرح که متعارف ترين آن ذبح است و انواع گوشت هايي که در آيات قرآن مورد توجه است گوشت حيوانات اهلي و قابل شکار اعم از پرندگان و غير پرندگان.

 


+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/01/16ساعت 2:21 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
همسرش می‌گوید: ازدواج ما مصادف با آغاز جنگ تحمیلی بود؛ یعنی سال 1359 که جنگ در شهریور ماه تازه شروع شده بود. شهید باکری بلافاصله پس از عقدمان، فردایش به جبهه تشریف بردند تا سه ماه و پس از سه ماه که تشریف آوردند، زندگی مشترکمان را آغاز کردیم.
25 بهمن، سالروز شهادت سردار سرلشکر شهید مهدی باکری، فرمانده لشکر 31 عاشوراست؛ سرداری که به بسیجی بودنش افتخار می‌کرد. او علمدار سپاه اسلام بود که همانند علمدار قهرمان کربلا، حضرت اباالفضل العباس (ع‌) داغ برادر دید و سپس خود به شهادت رسید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1390/11/26ساعت 3:44 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
محمد مطهری
شهید مطهری از یکی از دوستان اندیشمند خود خواسته بود زمینه ای فراهم کند تا بتواند به دیدار مهمترین متفکران مارکسیسم در کشور رفته و با آنان به بحث و گفتگو بپردازد. این دوست استاد، در یکی از این دیدارها با منظره ای دیدنی مواجه شده بود: شهید مطهری با آن متفکر ملحد در حالی که سگش هم کنارش بود ساعتها در یک پارک قدم زده و با یکدیگر بحث و گفتگو می کردند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1390/11/26ساعت 3:44 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

 
كتاب «معجزات قرآن» نوشته هارون يحيي با ترجمه عليرضا عياري از سوي موسسه فرهنگي منادي تربيت تجديد چاپ شد. اين اثر به بررسي معجزات قرآني كه علم بشر به آنها آگاهي پيدا كرده است، مي‌پردازد._


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1390/11/26ساعت 3:42 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

القاب ایشان در مجموع بیش از۷۳۳هزار بار در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ثبت شده است که در این بین نام‌های مصطفی با۴۰۲هزار و۸۱۶ ، امین۱۹۸هزار و۴۹۱و یاسین۷۲هزار و۶۲۲ بار ثبت، بیشترین فراوانی را داشته‌ است.
 

انتخاب نام پیامبر اکرم(ص) و اسماء ائمه اطهار (ع) بر نوزادان درصدر انتخاب نام برای نوزادان در خانواده‌های ایرانی است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ؛ در این میان علاقه مردم ایران به حضرت محمد(ص) ‌وصف ناشدنی و هم اکنون نام محمد دو میلیون و۴۵۱هزار و۷۷۰بار در پایگاه جمعیتی کشور به ثبت رسیده است.

القاب ایشان در مجموع بیش از۷۳۳هزار بار در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ثبت شده است که در این بین نام‌های مصطفی با۴۰۲هزار و۸۱۶ ، امین۱۹۸هزار و۴۹۱و یاسین۷۲هزار و۶۲۲ بار ثبت، بیشترین فراوانی را داشته‌ است.

همچنین القاب و کنیه‌های حضرت علی بن موسی بیش از یک میلیون بار در پایگاه اطلاعات جمعیت به ثبت رسیده است که در این بین نام «رضا» با ثبت یک میلیون و۲۳هزار و۴۸۴بار بیشترین فراوانی را دارد.

بررسی آمار نام گذاری ایرانیان در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور نشان می‌دهد که نام «حسن» نیز بیش از یک میلیون بار در این پایگاه به ثبت رسیده است.

همچنین بر اساس این آمار مجموع القاب و کنیه‌های امام حسن(ع) نیز بیش از۳۶۶هزار بار به ثبت رسیده است.
+ نوشته شده در  دوشنبه 1390/11/03ساعت 5:25 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

در سال 79 نرخ سکه طرح جدید مجددا کاهش یافت و به 56 هزار و 700 تومان رسید، در سال 80 قیمت سکه طرح جدید54 هزار و 388 تومان، در سال 81 62 هزار و 901 تومان، در سال 82 حدود 76 هزار و 580 تومان و در سال 83 حدود 90 هزار و 160 تومان شد.

نرخ سکه طرح جدید در 10 ماه ابتدای امسال با افزایش بیش از 500 هزار تومان مواجه شد، در عین حال نرخ سکه در ابتدای بهمن ماه نسبت به پایان اسفندماه سال گذشته رشدی 135 درصدی را نشان می‌دهد.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 1390/11/03ساعت 5:21 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
ماه محرم وصفر پراز حوادث غمبار وغمناک درتاریخ اسلام است .

جهان اسلام مصیبت بارترین روزهاراپشت سرگذاشت

رحلت رسول گرامی اسلام - شهادت جانسوز سالارشهیدان - شهادت امام رضا - شهادت امام حسن -

دراین دوماه سه نفرازآل عبا -پیامبروحسنین - وکسانی که آیه تطهیر درحق آنان نازل شد - ازدنیا رحلت کردند - دنیاتاریک شد لذا دراین دوماه برای اهل اسلام وپیروان اهل بیت - چندان خوشی نیست - شرکت دررثای حسین ویارانش مکتب ومدرسه دین وفرهنگ است - و......................

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 4:1 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

طبق برخي نقل ها؛ در ماه صفر، آخرين پيامبر الهي رخ در نقاب خاك كشيد و با فقدان آن حضرت همه ي بشريت تا روز قيامت از حضور «رحمة للعالمين» محروم شدند.

بي گمان مصيبت رحلت رسول خدا (ص) هرگز جبران نخواهد شد و فقدانش همواره بهانه اي براي اندوه و شكوه به درگاه رب الارباب خواهد بود.

تاريخ وفات پيامبر اكرم(ص)؛

در مورد تاريخ رحلت رسول خدا(ص) اقوال مختلف است:

شيخ مفيد(ره) نوشته است: رحلت رسول اكرم(ص) در روز دوشنبه، بيست و هشتم صفر سال يازدهم هجري بوده است و در اين حال شصت و سه سال داشته است.[1]

ابن خشاب بغدادي (متوفاي 568 ه . ق) و ابن ابي ثلج بغدادي (متوفاي 325 ه. ق) با سند خود از نصر بن علي جهضمي، از امام رضا(ع)، از پدرش و پدرانش از علي(ع) روايت كرده اند: رسول خدا(ص) در حالي كه شصت و سه سال داشت، از دنيا رفت و در روز دوشنبه كه دو شب از ماه ربيع الاول گذشته بود، وفات كرد.

و اين همان چيزي است كه طبري از كلبي، از ابي مخنف، از فقهاي حجاز نقل كرده است كه گفته اند: رسول خدا(ص) در نيمروز دوشنبه دوم ربيع الاول وفات كرد.[2]



[1]. شيخ مفيد, ارشاد، ج 1، ص 189.

[2]. تاريخ طبري، ج 3، ص 200.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:53 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

سلام بر امام

پروردگارا درود فرست بر امام حسن فرزند سيد رسولان و جانشين اميرمؤمنان. سلام بر تو اي پسر رسول‏خدا. سلام بر تو اي پسر سيد اوصيا. گواهي مي‏دهم که تو ـ اي پسر اميرالمؤمنان ـ امين خداوندي و پدرت نيز امين خداوند است. مظلوم زندگي کردي و شهيد از دنيا رفتي؛ و شهادت مي‏دهم که تو، پيشواي پاک و مطهّر، هدايت‏گر و هدايت يافته‏اي.

پروردگارا، در اين ساعت از جانب من به روح مطهّر او برترين درودها را نثار فرست.

بخشي از کلمات قصار امام حسن مجتبي عليه‏السلام :

ـ هيچ گروهي در کارها مشورت نکردند مگر آن که راه سعادت باز يافتند.

ـ هرگاه کارهاي مستحب به امور واجب زيان رساند، آن مستحبات را ترک کنيد.

ـ تمام کردن هر کار، بهتر و مهم‏تر از شروع کردن آن است.

ـ اگر حاجت از دست برود، بهتر از آن است که براي انجام دادن آن به سراغ انسان نااهل بروند.

ـ در کيفر دادن ديگران شتاب مکن، و ميان گناه و کيفر آن، راهي براي عذرخواهي باز بگذار.

ـ بدترين مصيبت، مصيبتِ بداخلاقي است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:51 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

مفدمه :

روزگاري كه امام رضا عليه السلام مي زيست مسائل علمي خاص رونق وباامور سياسي و اجتماعي به هم تنيده بود. و امام در اين زمان ازنظر سياسي كاملا محدود وقيامهاي اجتماعي عليه حاكمان عباسي رو به فزوني گذاشته وبحرانهاي فكري وسياسي برجامعه حاكم بود.

عوامل مختلفي درنشاط علمي عصرامام رضاعليه السلام موثربوده ، بحرانهاي فكري و ورود ملل مختلف به اسلام وجودفرقه هاي مذهبي كه با افكار مختلف سئوالات خود را به ساحت اسلام عرضه مي كردند، از طرفي سرزمين اسلامي وسيع بود مهاجرتها از مليتهاي مختلف در اين جغرافياي بزرگ آزاد بود, كه سبب تبادل افكار به شكل گسترده‌اي مي­شد. اين افكار براي پاسخ يافتن بيشتر به مكتب ائمه(عليهم السلام) رجوع وپاسخ ميگرفت  و از سر چشمه‌ي علوم به توليد علوم مختلف منجر مي‌شد. چنانكه در صدر اسلام پس از پيامبر(ص) امير مؤمنان(عليه السلام) تنها فردي بود که از عهده­ي پاسخ واقعي پرسشگران بر آمد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:49 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  |