X
تبلیغات
پایگاه تاریخ وسیره ی اهل بیت (ع)

ماجرای دلاکی آیةالله العظمی مرعشی نجفی!

آیت الله مرعشی نجفی، احترام خاصی برای والدین قائل بودند؛ خودشان می‌فرمودند«وقتی مادرم مرا می‌فرستاد تا پدرم را برای خوردن غذا صدا کنم، بعضی وقت‌ها می‌دیدم پدر به خاطر خستگی، در حال مطالعه خوابش برده است. دلم نمی‌آمد ایشان را بیدار کنم، همان‌طور که پایش دراز بود، صورت خودم را به کف پای پدرم می‌مالیدم تا ایشان بیدار می‌شد.

حوزه نیوز: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی نجفی پسر ارشد آیت الله العظمی مرعشی نجفی‌(ره) که نزدیک به پنجاه سال از عمر با برکت پدر را درک کرده است درگفت وگوی اختصاصی تفصیلی با خبرنگار مرکز خبر حوزه‌های علمیه، ناگفته‌های زیادی را از زندگی زاهدانه این عالم ربانی تشریح کرد.

 بخش نخست این گفت‌وگو که در آستانه کنگره بین‌المللی آیت الله العظمی مرعشی نجفی انجام شد، تقدیم خوانندگان ارجمند می‌گردد:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/14ساعت 0:42 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
همه موجودات فانی اند آنچه باقی است اوست - انسان نیز می تواند خودرا به جایی برساند که نامش وعمل وکردارش برای همیشه برای دیگران بماند چگونه ؟ بماند .....................................
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/14ساعت 0:40 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

کد خبر: ۲۴۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۸
مرکز خبر حوزه نوشت:

درسالروز شهادت ام ابیها، حضرت فاطمه زهرا(س)، دو تن از مراجع عظام تقلید برای عرض تسلیت به ساحت مقدسه حضرت فاطمه معصوم(س)، مسیر بیت‌ خود تا حرم مطهر را پیاده طی می کنند.

آیات عظام وحید‌خراسانی و صافی گلپایگانی فردا ششم اردیبهشت، مصادف با سوم جمادی الثانی، سالروزشهادت مظلومانه بانوی بی حرم، شفیعه روز جزا، دخت نبی مکرم اسلام، حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س)، با قلبی مالامال از غم و اندوه، دوشادوش عزاداران فاطمی، برای عرض تسلیت و تعزیت به سا حت مقدسه کریمه اهل‌بیت‌، از مقابل بیت خود به سمت حرم مطهرحضرت فاطمه معصومه(س) پیاده‌روی می کنند.

بر اساس اعلام بیوت این مراجع معظم، درسالروز شهادت صدیقه طاهره، زهرا اطهر(س) مراسم عزای فاطمی دراین بیوت برگزار و پس ازآن، ساعت 12ظهر، حضرات آیات صافی گلپایگانی و وحیدخراسانی به همراه دسته‌ جات عزاداری، با پای پیاده به سمت حرم مطهر حرکت خواهند کرد.
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/02/06ساعت 1:5 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

حکمت عزاداری دو نوبت درسال برای حضرت زهرا که به ایام فاطمیه معروف است ازعلل مختلف تاریخی وسیاسی وفرهنگی نشات می گیرد؛ علت تاریخی به اختلاف نقل قولها درباره ی روز شهادت حضرت زهرا  مربوط است ؛علت فرهنگی وسیاسی نیزبه دوران حاکمان سیاسی مربوط است که برای شیعیان هیچ گونه آزادی مذهبی نداده وعزاداری شیعه برای معصومین حتی برای امام حسین بویژه برای حضرت زهرا خصوصی وپنهانی  بود واین امر درطول تاریخ ، درنامشخص بودن ومبهم بودن تاریخ دقیق شهادت موثر بوده علاوه براین برگذاری مراسم عزاداری درجهت اشاعه ی فرهنگ اهل بیت ومعارف دین امری مطلوب ومفید است،


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/02/05ساعت 3:37 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

حقیقت این است که سقیفه قبل از اینکه اجتماع باشد کودتایی بود برعلیه اهل بیت که منافقان مدینه ومکه درشکل گیری آن نقش داشتند ِیکی از ابعاد این کودتا آتش زدن خانه وحی بود همانطور که درکودتاهای دیگر ارعاب وایجاد ترس یکی از ابعاد غلبه کودتا محسوب می شود وآتش زدن برای پیشبرد اهداف کودتا طرحی است که همیشه مورد استفاده است و.......

: مصادر اذيت وظلم به حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ از كتب تاريخي اهل سنّت:

الف: هجوم به خانه‌ي حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ و تهديد به آتش زدن خانه.

1. احمد بن يحيي بلاذري، (متوفي 279)، «انساب الاشراف»، دار المعارف، قاهره، ج 1، ص 586.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/02/05ساعت 3:36 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

1- فاطمه زهرا (علیها‌السلام)شادمانی دل پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)

كتاب «فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر» تألیف احمد رحمانی همدانی وترجمه ی  حسن افتخارزاده سبزواری از سوی نشر بدر منتشر شده‌است. اصل کتاب با عنوان «فاطمه الزهرا بهجت قلب المصطفی» به زبان عربی به رشته تحریر در آمده‌است.

این كتاب زوایای پنهان زندگی فاطمه زهرا(علیها‌السلام) را با ترجمه‌ای روان بررسی می‌كند.

فاطمه الزهرا از ولادت تا شهادت

2


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/02/05ساعت 3:30 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

علت اختلاف : علت اختلاف عومل مختلف می تواند باشد :احتمال دارد در ضبط وقایع سهل انگاری شده وگذشت زمان سبب شده هر دو نظر مورد توجه باشد ؛یا اینکه شهادت حضرت درهمان زمان به خاطر مسائل سیاسی جامعه وکودتا که در سقیفه انجام گرفت ارتباط داشت ، بعدها توسط مورخین اموی وغیره سانسور شد وفا صله ی ثبت مسائل تاریخی نیز لا اقل یک قرن پس از واقعه بوده از اینروی تاریخنگاران را در مورد شهادت فاطمه زهرا(س) دو روايت ذکر کرده اند:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/02/05ساعت 3:27 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت صدیقه طاهره درباره شخصیت آن بانو کافی است که به القاب حضرت توجه شود درباره القاب آن بانوی بی بدیل می توان کتاب مستقل نوشت دراینجا با مقدمه کوتاه به القاب او اشاره می شود:

لقب دادن و ملقب كردن فرزندان يكي از آداب و رسوم پسنديده است. البته لقبهاي خوب چون قرآن از القاب ناپسند نهي فرموده است:

«... و لاتلمزو انفسكم و لاتنابزوا بالالقاب ...»[1] از همديگر عيبجوئي نكنيد و با القاب بد ياد نكنيد.

نامهاي معروف حضرت: فاطمه، مرضيه، راضيه ومنصوره


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/02/05ساعت 3:22 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
دراین ایام که مصادف با شهادت فاطمه زهراست ِ آنچه برسردین اسلام بعد از پیامبرآمد ازاین روزها می شود دید تاریخ آینه است - تاریخ عبرتگاه است !

به نظر شما چرا امروز ملتهای مسلمان دریوغ کافران هستند ؟

چرا جهان واحد اسلامی امروز ژس از یک قرن به صدها کشور تجزیه شد وتبدیل قطعه های کوچک شد ؟


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/01/29ساعت 0:31 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

آتش بازی در چهارشنبه سوری یکی از خرافه هایی است که از گذشته درفرهنگ ایران باقی مانده است پای بندی به عقيده هاي پوچ و داستان هاي دروغ و سخنان بيهوده و باطل که به طور کلي خلاف عقل و برهان باشد از جمله خرافات شمرده می شود وبه این رفتار ها خرافه می گویند .[1] دین اسلام مخالف خرافه است وپیامبر با خرافات مبارزه کرد وبسیاری از آنها را برانداخت ودین اسلام ضرر رساندن به بدن را حرام کرده است؛ اگربه تاریخ اجرای برنامه چهارشنبه سوری توجه شود بویژه در تاریخ معاصر جز زیان وضرر جانی درپی نداشته هزاران انسان درآتش سوخته وناقص شده اند؛


 

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/01/16ساعت 3:43 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

در مورد تاريخچه سيزده بدر هم داستانهای  مختلف وجود دارد. يکي اين است که در باورهاي مردم ايران باستان، کيومرث آغاز آفرينش است، طبق آنچه ابوريحان بيروني در کتاب آثار الباقيه گفته است، مشيه و مشيانه که پسر و دختر دوقلوي کيومرث بودند در روز سيزده فروردين به وسيله گره زدن دو شاخه با هم ازدواج کردند.[1]


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/01/16ساعت 3:29 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
مقالات 21 الی 30

آثار مصرف غذاي حلال و حرام به ويژه گوشت و خون در حوزه هاي جسمي، روحي، اجتماعي، اقتصادي

اميرعلي حسنلو

حوزه علميه قم

 

 



.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/01/16ساعت 2:32 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
سال ۱۳۹۱ برای همه سال ژرخیروبرکت باشد ان شاء الله
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/01/16ساعت 2:22 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
 

آثار مصرف غذاي حلال و حرام به ويژه گوشت و خون در حوزه هاي جسمي، روحي، اجتماعي، اقتصادي

اميرعلي حسنلو

حوزه علميه قم

 

 

چکيده :

تمايز انسان با ديگر موجودات ، خرد و انديشه و روح بلند اوست، غالب اين برتري انسان جسم اوست، جسم انساني مثل روح او هنوز کاملاً براي خود انسان با همه پيشرفت هاي علمي ناشناخته است هر يک از دستگاه هاي موجود در بدن انسان، مثل دستگاه گوارش و قلب و مغز و اعصاب او هزاران کار سخت را در مدت معين و منظم انجام مي دهند، پيچيدگي دستگاه هاي جسمي انسان همچون روح او نياز به شناخت عميق و معرفت دقيق دارد.

متخصصين و اهل فن گفته اند، کار معده که عبارت است از دريافت و هضم غذا و تبديل آن به خون يا موادي که خون از آن ساخته مي شود، در حالي که معده به ظاهر کيسه اي کوچک در بدن انسان است؛ در اروپا براي آزمايش و شناخت کار معده، کارخانه اي درست کردند که نياز به استخدام چندين کارگر داشته فضاي بسيار بزرگي را اشغال نمود. درست کردن خون مصنوعي و ساختن دستگاهي مثل مغز انسان با ويژگي هاي منحصر، از علم انسان خارج است، به همين روي در روايات شريفه آمده است که معرفت خداوند و شناخت او را از معرفت نفس که عبارت است از روح و جسم انساني آغاز کنيد.[1]

بنابراين آشنايي و شناخت چنين موجود پيچيده در زمين که خداوند با شرايطي خاص او را خليفه خود در زمين ناميده[2] ما را به تأمل در ذات و نفس خود وادار مي نمايد، اکنون جاي اين سئوال است جسم انسان به قدري عزيز است که روحي با آن عظمت را که خداوند مي‌فرمايد: «... من از روح خودم در او دميدم...»[3] ،

 


بايد حمل کنيد و در ترقي و تعالي آن تلاش کند، ترقي و کمال روح انسان کاملاً تحت تأثير جسم پيچيده اوست که از دستگاه هاي مختلف تشکيل شده و اين جسم براي بقا و پايداري و ادامه رشد و شايستگي تعالي بخشيدن به روح، نياز به تغذيه و خوراک دارد. آيا براي مسئوليت ها و تکامل و رسيدن به مقام خليفة الهي مي توان از هر خوراکي تغذيه کرد و هر خوراکي را در انبان انسان ريخت يا خير؟ قرآن در اين باره به انسان امر مي کند: «فلينظر الانسان الي طعامه...»[4]

منظور از طعام در اين آيه شريفه بر اساس ظاهر قرآن و اهميت خوراک در تعالي معنوي همان طعام ظاهري و تغذيه روزانه است که خداوند بر انسان واجب مي کند که در طعام و خوراکي که انتخاب مي کند در آن تأمل نمايد، تأمل به آن جهت است که اولاً قرآن به تغذيه و خوراک اهميت مي دهد، ثانياً آن چه در قرآن درباره خوراکي هاي حلال و مشروع آمده و دستورات شرعي آنها را رعايت کند، يعني هرگز از گوشتي که نام خدا در ذبح آن گفته نشده نخورد.[5] و هرگز به مردار و گوشت حيوانات حرام گوشت نزديک نشود؟

فلسفه و حکمت نهي خداوند و معصومين از خوردن اين خوراکي ها که در آيات قرآن آمده و براي خوراک حلال خصوصاً گوشت شرايط خاص و آداب خاص گفته شد اين است که جسم انسان به عنوان مرکبي براي تعالي روح نياز به نيرويي دارد و آن نيرو بايد با شرايط خاص و ويژه به دست آمده باشد.

از اين رو مي توان به اين نتيجه رسيد که خوراک حلال و حرام و دو قسمت شدن خوراک و جدا شدن هر يک داراي فلسفه و علت است، و هر يک داراي تأثيرات وضعي در جسم انسان هستند و روح انسان نيز تحت تأثير جسم اوست. چنان که انسان، به خاطر خوردن غذاي مسموم از نظر جسمي در رنج و عذاب است و اين رنج و عذاب در روح او نيز تأثير دارد و آن را آزار و رنج مي دهد.

با اين مبنا مي توان به اين نتيجه رسيد که مصرف غذاي حلال و حرام هر يک آثار جداگانه اي دارند و شئون مختلف حيات فردي. روحي، اجتماعي و اقتصادي انسان را تحت تأثير شديد قرار دهند. و اين تأثير در اين  مقا له  از ديدگاه 00000 اسلامي مورد  تحليل و  توجه  قرار

 مي گيرد.



گوشت به عنوان يکي از اساسي ترين خوراک انسان محسوب مي شود و انسان از آن رو که موجودي چند بعدي است هم گوشت خوار است و هم گياه خوار، و اين ويژگي در ديگر حيوانات جمع نيست و حيوانات يا گوشت خوارند و يا تنها گياه خوار به ندرت در بين حيوانات اهلي يا همه حيوانات چنين اوصافي جمع است، مگر مواردي که در اينجا جاي بحث آن نيست.

بنابراين مهمترين غذايي که در بنيه انسان و توليد خون در بدن او مؤثر است گوشت مي باشد، لذا در بسياري از آيات قرآن مساله حلال بودن گوشت مورد تأکيد فراوان قرار گرفته و شرايط حلال شدن گوشت هر يک از حيوانات به زيبايي مطرح گرديده. مانند گوشت ماهي که با بيرون آوردن از آب حلال مي شود، گوشت حيوانات به چندين طرح که متعارف ترين آن ذبح است و انواع گوشت هايي که در آيات قرآن مورد توجه است گوشت حيوانات اهلي و قابل شکار اعم از پرندگان و غير پرندگان.

 


+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/01/16ساعت 2:21 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
همسرش می‌گوید: ازدواج ما مصادف با آغاز جنگ تحمیلی بود؛ یعنی سال 1359 که جنگ در شهریور ماه تازه شروع شده بود. شهید باکری بلافاصله پس از عقدمان، فردایش به جبهه تشریف بردند تا سه ماه و پس از سه ماه که تشریف آوردند، زندگی مشترکمان را آغاز کردیم.
25 بهمن، سالروز شهادت سردار سرلشکر شهید مهدی باکری، فرمانده لشکر 31 عاشوراست؛ سرداری که به بسیجی بودنش افتخار می‌کرد. او علمدار سپاه اسلام بود که همانند علمدار قهرمان کربلا، حضرت اباالفضل العباس (ع‌) داغ برادر دید و سپس خود به شهادت رسید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1390/11/26ساعت 3:44 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
محمد مطهری
شهید مطهری از یکی از دوستان اندیشمند خود خواسته بود زمینه ای فراهم کند تا بتواند به دیدار مهمترین متفکران مارکسیسم در کشور رفته و با آنان به بحث و گفتگو بپردازد. این دوست استاد، در یکی از این دیدارها با منظره ای دیدنی مواجه شده بود: شهید مطهری با آن متفکر ملحد در حالی که سگش هم کنارش بود ساعتها در یک پارک قدم زده و با یکدیگر بحث و گفتگو می کردند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1390/11/26ساعت 3:44 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

 
كتاب «معجزات قرآن» نوشته هارون يحيي با ترجمه عليرضا عياري از سوي موسسه فرهنگي منادي تربيت تجديد چاپ شد. اين اثر به بررسي معجزات قرآني كه علم بشر به آنها آگاهي پيدا كرده است، مي‌پردازد._


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1390/11/26ساعت 3:42 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

القاب ایشان در مجموع بیش از۷۳۳هزار بار در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ثبت شده است که در این بین نام‌های مصطفی با۴۰۲هزار و۸۱۶ ، امین۱۹۸هزار و۴۹۱و یاسین۷۲هزار و۶۲۲ بار ثبت، بیشترین فراوانی را داشته‌ است.
 

انتخاب نام پیامبر اکرم(ص) و اسماء ائمه اطهار (ع) بر نوزادان درصدر انتخاب نام برای نوزادان در خانواده‌های ایرانی است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ؛ در این میان علاقه مردم ایران به حضرت محمد(ص) ‌وصف ناشدنی و هم اکنون نام محمد دو میلیون و۴۵۱هزار و۷۷۰بار در پایگاه جمعیتی کشور به ثبت رسیده است.

القاب ایشان در مجموع بیش از۷۳۳هزار بار در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ثبت شده است که در این بین نام‌های مصطفی با۴۰۲هزار و۸۱۶ ، امین۱۹۸هزار و۴۹۱و یاسین۷۲هزار و۶۲۲ بار ثبت، بیشترین فراوانی را داشته‌ است.

همچنین القاب و کنیه‌های حضرت علی بن موسی بیش از یک میلیون بار در پایگاه اطلاعات جمعیت به ثبت رسیده است که در این بین نام «رضا» با ثبت یک میلیون و۲۳هزار و۴۸۴بار بیشترین فراوانی را دارد.

بررسی آمار نام گذاری ایرانیان در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور نشان می‌دهد که نام «حسن» نیز بیش از یک میلیون بار در این پایگاه به ثبت رسیده است.

همچنین بر اساس این آمار مجموع القاب و کنیه‌های امام حسن(ع) نیز بیش از۳۶۶هزار بار به ثبت رسیده است.
+ نوشته شده در  دوشنبه 1390/11/03ساعت 5:25 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

در سال 79 نرخ سکه طرح جدید مجددا کاهش یافت و به 56 هزار و 700 تومان رسید، در سال 80 قیمت سکه طرح جدید54 هزار و 388 تومان، در سال 81 62 هزار و 901 تومان، در سال 82 حدود 76 هزار و 580 تومان و در سال 83 حدود 90 هزار و 160 تومان شد.

نرخ سکه طرح جدید در 10 ماه ابتدای امسال با افزایش بیش از 500 هزار تومان مواجه شد، در عین حال نرخ سکه در ابتدای بهمن ماه نسبت به پایان اسفندماه سال گذشته رشدی 135 درصدی را نشان می‌دهد.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 1390/11/03ساعت 5:21 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
ماه محرم وصفر پراز حوادث غمبار وغمناک درتاریخ اسلام است .

جهان اسلام مصیبت بارترین روزهاراپشت سرگذاشت

رحلت رسول گرامی اسلام - شهادت جانسوز سالارشهیدان - شهادت امام رضا - شهادت امام حسن -

دراین دوماه سه نفرازآل عبا -پیامبروحسنین - وکسانی که آیه تطهیر درحق آنان نازل شد - ازدنیا رحلت کردند - دنیاتاریک شد لذا دراین دوماه برای اهل اسلام وپیروان اهل بیت - چندان خوشی نیست - شرکت دررثای حسین ویارانش مکتب ومدرسه دین وفرهنگ است - و......................

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 4:1 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

طبق برخي نقل ها؛ در ماه صفر، آخرين پيامبر الهي رخ در نقاب خاك كشيد و با فقدان آن حضرت همه ي بشريت تا روز قيامت از حضور «رحمة للعالمين» محروم شدند.

بي گمان مصيبت رحلت رسول خدا (ص) هرگز جبران نخواهد شد و فقدانش همواره بهانه اي براي اندوه و شكوه به درگاه رب الارباب خواهد بود.

تاريخ وفات پيامبر اكرم(ص)؛

در مورد تاريخ رحلت رسول خدا(ص) اقوال مختلف است:

شيخ مفيد(ره) نوشته است: رحلت رسول اكرم(ص) در روز دوشنبه، بيست و هشتم صفر سال يازدهم هجري بوده است و در اين حال شصت و سه سال داشته است.[1]

ابن خشاب بغدادي (متوفاي 568 ه . ق) و ابن ابي ثلج بغدادي (متوفاي 325 ه. ق) با سند خود از نصر بن علي جهضمي، از امام رضا(ع)، از پدرش و پدرانش از علي(ع) روايت كرده اند: رسول خدا(ص) در حالي كه شصت و سه سال داشت، از دنيا رفت و در روز دوشنبه كه دو شب از ماه ربيع الاول گذشته بود، وفات كرد.

و اين همان چيزي است كه طبري از كلبي، از ابي مخنف، از فقهاي حجاز نقل كرده است كه گفته اند: رسول خدا(ص) در نيمروز دوشنبه دوم ربيع الاول وفات كرد.[2]



[1]. شيخ مفيد, ارشاد، ج 1، ص 189.

[2]. تاريخ طبري، ج 3، ص 200.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:53 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

سلام بر امام

پروردگارا درود فرست بر امام حسن فرزند سيد رسولان و جانشين اميرمؤمنان. سلام بر تو اي پسر رسول‏خدا. سلام بر تو اي پسر سيد اوصيا. گواهي مي‏دهم که تو ـ اي پسر اميرالمؤمنان ـ امين خداوندي و پدرت نيز امين خداوند است. مظلوم زندگي کردي و شهيد از دنيا رفتي؛ و شهادت مي‏دهم که تو، پيشواي پاک و مطهّر، هدايت‏گر و هدايت يافته‏اي.

پروردگارا، در اين ساعت از جانب من به روح مطهّر او برترين درودها را نثار فرست.

بخشي از کلمات قصار امام حسن مجتبي عليه‏السلام :

ـ هيچ گروهي در کارها مشورت نکردند مگر آن که راه سعادت باز يافتند.

ـ هرگاه کارهاي مستحب به امور واجب زيان رساند، آن مستحبات را ترک کنيد.

ـ تمام کردن هر کار، بهتر و مهم‏تر از شروع کردن آن است.

ـ اگر حاجت از دست برود، بهتر از آن است که براي انجام دادن آن به سراغ انسان نااهل بروند.

ـ در کيفر دادن ديگران شتاب مکن، و ميان گناه و کيفر آن، راهي براي عذرخواهي باز بگذار.

ـ بدترين مصيبت، مصيبتِ بداخلاقي است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:51 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

مفدمه :

روزگاري كه امام رضا عليه السلام مي زيست مسائل علمي خاص رونق وباامور سياسي و اجتماعي به هم تنيده بود. و امام در اين زمان ازنظر سياسي كاملا محدود وقيامهاي اجتماعي عليه حاكمان عباسي رو به فزوني گذاشته وبحرانهاي فكري وسياسي برجامعه حاكم بود.

عوامل مختلفي درنشاط علمي عصرامام رضاعليه السلام موثربوده ، بحرانهاي فكري و ورود ملل مختلف به اسلام وجودفرقه هاي مذهبي كه با افكار مختلف سئوالات خود را به ساحت اسلام عرضه مي كردند، از طرفي سرزمين اسلامي وسيع بود مهاجرتها از مليتهاي مختلف در اين جغرافياي بزرگ آزاد بود, كه سبب تبادل افكار به شكل گسترده‌اي مي­شد. اين افكار براي پاسخ يافتن بيشتر به مكتب ائمه(عليهم السلام) رجوع وپاسخ ميگرفت  و از سر چشمه‌ي علوم به توليد علوم مختلف منجر مي‌شد. چنانكه در صدر اسلام پس از پيامبر(ص) امير مؤمنان(عليه السلام) تنها فردي بود که از عهده­ي پاسخ واقعي پرسشگران بر آمد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:49 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

غریب الغرباء

حکمت ملقب شدن حضرت به غریب الغرباء :

1-    موقعیت سیاسی  ؛ مامون چون طی طرحی امام را تحت الحفظ از مقرّ و وطن وجوار قبرجدّش رسول اكرم به اجبار به سوی مرو فرا خواند تا تحت نظر داشته وارتباط اورا باشیعه قطع واورا از شیعه وبنی هاشم جدا کرده، و در مَرو حبس نماید ؛ در ظاهر آن حضرت را به خلعت حكم و ولايت مزین ، و در باطن آن حضرت را از همه شؤون منع نمود ،

2-  اجازه برگذاری جلسات درس و خواندن نماز جمــعه و عيـد نمي‌دهد ؛ دراطراف منزل ومحل اقامت امام جاسوس گماشته بود؛ درحالي كه مردم مي‌پنداشتند مامون  درمقابل امام خاضع ومطیع وارادتمند اوست ؛

                                                               


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:41 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

غریب الغرباء

حکمت ملقب شدن حضرت به غریب الغرباء :

1-    موقعیت سیاسی  ؛ مامون چون طی طرحی امام را تحت الحفظ از مقرّ و وطن وجوار قبرجدّش رسول اكرم به اجبار به سوی مرو فرا خواند تا تحت نظر داشته وارتباط اورا باشیعه قطع واورا از شیعه وبنی هاشم جدا کرده، و در مَرو حبس نماید ؛ در ظاهر آن حضرت را به خلعت حكم و ولايت مزین ، و در باطن آن حضرت را از همه شؤون منع نمود ،

2-  اجازه برگذاری جلسات درس و خواندن نماز جمــعه و عيـد نمي‌دهد ؛ دراطراف منزل ومحل اقامت امام جاسوس گماشته بود؛ درحالي كه مردم مي‌پنداشتند مامون  درمقابل امام خاضع ومطیع وارادتمند اوست ؛

3- امام را از آوردن اهل و عيال و فرزند دلبندش حضرت أبوجعفر أمام محمّد تقي  عليه‌السّلام عملاً منع کرده تا امام مانوسی نداشته وتنها  در منزلی محصور گردید ومامون جهت تظاهر وتبرئه ی خود از اتهام قتل امام در تشييع جنازه پيرهن خود را چاك ‌زده وبه شدت گریست ، و مجالس تعزيه دائر و بطور معروف براي بزرگداشت و تجليل از آن حضرت عزاي عمومي‌ و تعطيل رسمي‌ اعلام مي‌كند ؛

4-  مردم با دیدن این تظاهر وریاکاری از مامون فریفته ی رفتار اوشده وگمان داشتند که امام در آسودگی بوده وبه مرگ طبیعی از دنیارفته است ؛ وَ بِمِثْلِ هذا عَمِلَ‌ السّياسيّونَ. فَهُوَ....رَئيسُهُمْ‌وَقآئِدُهُم لِهَذِهِ الطَّريقَةِ، وَأعْلَمُ مِن أبيهِ هَرونَ‌ الَّذي اشْتَبَهَ فـي‌سياسَةِ مَدينَتِهِ‌‌ بِقَتْلِ‌ أبيهِ موسَي بْنِ جَعْفَرٍعَلَيْهِماالسَّلامُ مَسْجونًا بَعْدَ‌سِنينَ عَديدَةٍ  جِهارًا

5- ازسوی دوستان نیز نسبت به امام ظلم بزرگ روا داشته شد چون نمایندگان امام موسي بن جعفر بعد از شهادتش گفتند : امامت به همين امام ختم شده است و ديگر امامي‌ نيست . و لذا آنها را « واقفيّه» گويند که ازروی کبر وعناد وهوای نفس امامت حجّت خدا عليّ بن موسي الرّضا را انكار كردند و او را كه والي اين ولايت بود تكذيب نمودند؛ چه غربتي از اين بالاتر که سران وثقات معتمدین چنین واکنشی دربرابر امام داشته باشند؛

6- افزون بر آن ،آنها شيعيان پدرش حضرت موسي بن  جعفر عليهماالسّلام را نيز به خود دعوت نموده و از پيروي حضرت ثامن الأئمّه منع كردند ؛ و براي خود حزب و دسته‌اي تشكيل داده و بدعت در دين گذارده ، و جماعت واقفيّه از اسلام فرقه خاصّي تشكيل دادند « از يـونس بـن عبـدالرّحـمن كـه گفت: من بـر حضرت رضا عليه‌السّلام وارد شدم . فرمود : عليّ بن أبي حمزه مُرد ؟! گفتم : آري !‌ فرمود :داخل در جهنّم شد . من از اين كلام حضرت به دهشت افتادم . فرمود : آگاه باش   كه چون از امام پس از موسي عليه‌السّلام از وي پرسيدند گفت :‌ من امامي‌ را پس از او نمي‌شناسم ، لهذا يك ضربه‌اي به قبرش زدند كه از آن آتش بالا گرفت .»

« و روايت است از أحمد بـن محمّد بـن أبي نـصر كـه گفت: حضرت امــام أبوالحسن الرّضا عليه‌السّلام در ميان طائفه بنـي زُرَيق ايستادند ، و در حالي كه   صداي خود را بلند نموده بودند به من گفتند : اي احمد ! گفتم : لبّيك ! فرمود : چون رسول خدا صلّي اللـه عليه و آله و سلّم رحلت نمودند ، مردم براي  خاموش كردن نور خدا كوشيدند ؛ امّا خداوند إبا نمود مگر از اينكه نور خود را  تمام كند به أميرالمؤمنين عليه‌السّلام . و چون أبوالحسن موسي بن جعفر  عليهما السّلام وفات نمود ، عليّ بن أبي حمزه در خاموش كردن نور خدا کوشيد ،  امّا خداوند چنین خواست  که نور خود را تمام كند .

دراین قضایا وپیش  آمد ها امام بسیار غمگین می شد که دوستان وشیعیان دراین آزمایش ها ازدست می روند ؛ احساس غم به غربت امام می افزود می شد؛

7- انكار امامت فرزندش محمّد بن عليّ (جواد)است ، بلكه انكار فرزندي او آنها تا حدی به امام جسارت کرده وگفتند علی بن موسی فرزند پسر ندارد تا جانشین داشته باشد ؛پس امام نیست ؛خویشان  وعمو ها وفرزندان عموها امامت و وصايت امام جواد را انكار كردند ،  مانند مخالفت هائي كه با خود آن حضرت مي‌نمودند؛

عليّ بن جعفر گفت : برادران امام رضا و همچنين ما عموهايش ، همگي به او گفتيم : تا به حال در ميان ما امامي‌ با چهره تند و سياه رنـگ نـيامـده اسـت؛

امام رضا به آنها گفت : او پسر من است . آنها گفتند : رسول خدا صلّي اللـه  عليه و آله و سلّم کار قيافه‌شناسان را قبول کرد؛. حضرت قبول کرد تا قیافه شناس دراین باره داوری نماید

چون قيافه‌شناسان آمدند ، و ما در بستان نشستيم و عموهاي حضرت و برادرانش و خواهرانش صفّ بستند ، و به حضرت امام رضا عليه‌السّلام جُبّه‌اي پشمينه پوشاندند و يك كلاه ( قَلَنْسُوَه ) برزگري و كار بر سرش نهادند و برگردنش يك بيل نهادند ، و به او گفتند : تو داخل بستان برو بطوري كه خود را نشان دهي كه چون كارگر عمله در آنجا بـه كار اشتغال داري ! و سپس حضرت أبوجعفر امــام محمّد تقي را آوردند و به قيافه‌شناسان گفتند : پدر اين طفل را مشخص كنيد ! آنها گفتند : از ميان اين جمعيّت هيچكس پدر او نيست ؛ وليكن اين عموي پدر  اوست ؛ اين عموي اوست ؛ اين عمّه اوست . و اگر در اينجا پدري براي او باشد  همانا صاحب بستان است ؛ به علّت اينكه قدمهاي او با قدمهاي وي يكسان است .

و چون حضرت أبوالحسن امام رضا عليه‌السّلام از ميان بستان به سوي ايشان باز آمد ، گفتند : اين است پدر اين طفل .

عليّ بن جعفر گفت : من كه اين واقعه را مشاهده كردم برخاستم و آب دهان حضرت أبوجعفر را مكيدم و به او گفتم : شهادت مي‌دهم كه تو امام من در نزد خدا مي‌باشي . پس حضرت رضا عليه‌السّلام گريستند و گفتند : اي  عمو جان من ! آيا نشنيدي كه پدرم مي‌گفت : رسول خدا صلّي اللـه عليه و آله  و سلّم مي‌گفت : پدرم به فداي پسر بهترين كنيزان باد ! [1]

8-  يكي ديگر از حکمتهای  غربت امام رضا عليه‌السّلام این است که :نقشی که حضرت دررونق دادن ورشد علو اسلامی داشته مغفول مانده ؛دفاعی که حضرت از ساحت دین کردبی نظیربود؛تمدن اسلامی با تزریق ودفاع امام ازعلم اسلامی جهشی بزرگ به خود گرفت [2]؛ چون امام دردوره ی شکوفایی تمدن اسلامی می زیست وجلساتی که مامون با دانشمندان ادیان مختلف برگزار کرد امام دراین مناظرات برهمگان چیره شد؛ این نمود علمی امام طبعا درتمام اندیشه ها وعلوم تاثیرگذرار بود؛اما این برجستگی هرگز درمیان آثارمورخین عهد عباسی به طورمحسوس ومشخص گزارش نشده است؛ این نوع رویکرد درباره ی خدمات علمی نهایت ظلم به امام وغربت آن حضرت است؛

علاوه برامام رضا (ع) امام حسین (ع) نیز درزیارت ناحیه از طرف امام عسگری به این لقب نامیده شده .اگرچه به یک معنا همه ی ائمه از آن جهت که بین مردم آنگونه که باید شناخته نشدند غریب اند.

تقدیم به حضور مولایم امام رضا(صلوات الله علیه) امیرعلی حسنلو

 

 



[1]ـ « بحار الأنوار» طبع كمپاني ، ج 12 ، در تاريخ أبي جعفر حضرت جواد عليه‌السّلام ، بابٌ فـي فَضآئِلهِ و أحْوالِ خُلَفآءِ زَمانِهِ و أصْحابِه ، ص 124 عن « عيون المعجزات » : لَمّا قُبِضَ الرِّضا عَلَيهِ‌السَّلاَمُ كانَ سِنُّ أبـي جَعْفَرٍ عَلَيهِ‌السَّلاَمُ نَحْوَ سَبْعِ سِنيـنَ ، فَاخْتُلِفَ الْكَلِمَةُ مِنَ النّاسِ بِبَغْدادَ وَ فـي ألأمْصار ـ الرّوايةَ و كانتْ طَويلةً . ( ترجمة اين روايت بطورل دمل در جلد سوّم « امام شناسي» از دورة علوم و معارف اسلام ، در ضمن بحث لزوم متابعت از أعلم در درس سي و يكم آمده است . ـ

 

[2] .برگرفته از کتاب روح مجرد؛نوشته ی مرحوم تهرانی                                                                                                                                                   

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:40 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:39 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
وی با بیان اینکه دولت خدمت گذار و در میان مردم است، افزود: ولی از زبان مردم می گوییم که گرانی پشت مردم را می شکند. این جوانهای بیکار ما مشکل دارند و وسیله ازدواج و مسکن فراهم نیست ودروغ هم بسیار گفته شده است و این بیچاره ها می نالند.
کد خبر: ۲۲۰۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دي ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۲
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبائی می گوید هر جا صحبت می کنم می گویند این حمله به دولت است اما {من}برای دولت دعا می کنم.
 
به گزارش خبرآنلاین،حجت الاسلام سید مهدی طباطبائی واعظ مشهور و نماینده دوره هفتم مجلس، که در برنامه پارک ملت حضور یافته بود، در گفت وگویی دو ساعته در خصوص روحانیت، ارتباط با مردم  و زندگی طلبگی سخن گفت.

وی قبل از پایان برنامه از شهیدی فر مجری برنامه خواست تا وقتی به او بدهد تا درباره انتخابات سخن بگوید.

حجت الاسلام طباطبایی با بیان اینکه مشروعیت ما به رهبر انقلاب است، افزود: مراجع تقلید سروران و بزرگان ما هستند و اگر بخواهیم تخطی از فرمایشات اینها خصوصا رهبری کنیم، قطعا متضرر خواهیم شد.

وی با بیان اینکه دولت خدمت گذار و در میان مردم است، افزود: ولی از زبان مردم می گوییم که گرانی پشت مردم را می شکند. این جوانهای بیکار ما مشکل دارند و وسیله ازدواج و مسکن فراهم نیست ودروغ هم بسیار گفته شده است و این بیچاره ها می نالند.

 نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، افزود: هر جا صحبت می کنم بلافاصله می گویند حمله به دولت است، اما خدا می داند که برای دولت دعا می کنم ،ولی این حرف مردم است که می گویند ما با این گرانی چه کار کنیم.

وی با بیان اینکه  هیچ مشکلی نیست که حل نشود، افزود:قطعا این مشکلات کشورحل می شود ولی من تقاضا می کنم از همه بزرگان ، از دولت و ملت و عزیزان سردمدار که  اقرار به اشتباه ارزش دارد.چون آدم ابوالبشر اولین جمله اش این بود که خدایا اشتباه کردم.

حجت الاسلام طباطبایی تصریح کرد: بگویند ما اشتباه کردیم. نخبگان را بخواهند. مردم همه حاضرند به دولت کمک کنند. اشتباهات شان را بگویند و بپذیرند.

این استاد اخلاق با بیان اینکه گفتن اشتباه حرام نیست و از عبادات است، ادامه داد: اگر اشتباه کردند نباید بگویند نکردم.اقرار به اشتباه خود شهامت ، عزت ورفعت است. در خیلی از جاها اشتباه شده است.

وی گفت: من تقاضایم این است که بپذیرند .مردم هم نفهم هم نیستند و خیلی فهمیده داریم. خدا می داند گاهی بچه ای حرف پخته ای می زند که انسان کیف می کند. خوب به مردم میدان بدهید.

حجت الاسلام طباطبایی در عین حال گفت: کسانی که بیرون دولت برعلیه دولت کاری می کنند، حرام است.

نماینده سابق مجلس با اشاره به انتخابات مجلس نهم در پایان سال جاری، اظهار داشت: از همه دولتمردان تقاضا می کنم که در انتخابات امسال به جان هم نیفتند. فحش ندهند و توهین نکنند.

حجت الاسلام طباطبایی همچنین خطاب به کاندیدا های انتخابات، گفت: شما را به حق خدا هر کدام به درد مردم می خورد بیائید. گناه کبیره است جای کسی را بگیرید در صورتی که نمی توانید آن کار را انجام دهید.

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:37 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:35 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
کد خبر: ۲۲۰۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دي ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۳
پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری به نقل از رسانه های عربستان نوشت:

 سازمان جهانی گردشگری در گزارش آماری خود اعلام کرد در سال 2010 میلادی، 11 میلیون نفر(که بیشتر آنها زائر و عمره گزار و حاجی هستند) به عربستان سفر و بیش از 25 میلیارد دلار هزینه کردند. این گزارش می افزاید تعداد زائرانی که در سال 2010 میلادی به عربستان سفر کردند، بیش از 10 میلیون و 850هزار نفر برآورد شده است که این تعداد، شش میلیارد و هشتصد میلیون دلار(بیش از 25 میلیارد ریال سعودی) هزینه کردند.

این در حالی است که در سال 2009 میلادی، تعداد کسانی که به عربستان سفر کردند، 10 میلیون و نهصد هزار نفر بودند که هفت میلیارد و هشتصد میلیون دلار(بیش از 29 میلیارد ریال سعودی) خرج کردند.

بر اساس گزارش صادره از سازمان جهانی گردشگری، عربستان، 8/17 درصد از تعداد کل مسافران خارجی را که به منطقه خاورمیانه سفر کردند به خود اختصاص داده است که این درصد در سال 2009، بیش از 20 درصد بوده است.

عربستان مکان دوم را در جهان عرب و جایگاه بیست و دوم را در سطح جهان در میان کشورهایی که بیشترین تعداد گردشگر را در سال 2010 داشته اند به خود اختصاص داده است. بر اساس این گزارش با وجود کاهش نسبت ورود گردشگران خارجی به کشورهای عربی از جمله مصر، سوریه و اردن، نسبت ورود مسافران خارجی به عربستان، بیش از 88 درصد افزایش یا
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:31 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
آشنايي با نام‌هاي مختلف سرزمين کربلا و وجه تسميه هرکدام از آنها براي کساني که دلداده شهيد کربلا هستند قابل تأمل و توجه است.
کد خبر: ۲۲۰۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دي ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۵
آشنايي با نام‌هاي مختلف سرزمين کربلا و وجه تسميه هرکدام از آنها براي کساني که دلداده شهيد کربلا هستند قابل تأمل و توجه است.

کربلا؛

به گزارش مرکز خبر حوزه، کمال الدين دميري در کتاب حيات الحيوان نقل کرده، وقتي امام‌حسين(ع)‌ به کربلا رسيد، ‌از نام آن مکان سؤال کرد. گفته شد: کربلا، امام فرمود: کرب و بلاء، پدرم علي عليه‌السلام در راه صفين وقتي به اينجا رسيد و من همراه او بودم از نام اين مکان سؤال کردند. بعد حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمودند: «اين‌جا محل بار انداز آنان است و اين‌جا محل ريختن خون آنان است. » سؤال شد چه کساني را مي‌فرماييد؟ حضرت فرمود: افرادي از آل محمد(ص) که در اين مکان کشته مي‌شوند.

* عمورا

نام ديگر کربلا، عمور است. عموراء نام عبري کربلاست. نقل شده که اما حسين(ع)‌در شب عاشورا در جمع اصحاب و اهل‌بيت(ع) خود فرمود: جدّم رسول الله(ص) به من خبر داد که حوادث روزگار مرا وادار به رفتن به سوي عراق مي‌کند. پس فرود مي‌آيم در سرزميني که به آن «عمورا و کربلا» گفته مي‌شود و در همين سرزمين شهيد مي‌شود و آن وعده که جدم فرمود، ‌نزديک شده است.

* عقر

از ديگر نام‌هاي کربلا «عَقر» است. عقر به فتح عين و سکون قاف و راء، به آن، عقر بابل نيز گفته مي‌شود.

* حير يا حاير

نام ديگر کربلا، حاير مي‌باشد. متوکل عباسي از خلفاي بني عباس، نسبت به علي و اولاد علي کينه و دشمني خاصي داشت، ‌مردم را از زيارت سيد‌الشهدا(ع) منع نمود، زوار را عقوبت و مجازات مي‌کرد و دستور داد قبر امام‌حسين(ع)‌ را خراب و بجاي آن شخم نموده و زراعت کردند. به گاو‌ها دستگاه شخم بسته و آن منطقه را شخم زدند. البته گاو ها به‌هيچ‌وجه روي قبر مقدس سيد‌الشهدا(ع)‌ نمي‌رفتند.

بعضي از شاهدان عيني گفته اند؛ با چوب به گاو‌ها مي زدند، ‌بگونه‌اي که چوب مي‌شکست ولي گاوها جلو نمي‌رفتند و زماني که آب روي زمين‌هاي شخم زده رها کردند، ‌آب روي قبر نرفت و اطراف قبر حلقه زد و چون آب به جلو نمي‌رفت گفتند: «حاز الماء أي تحير الماء» آب حيران ماند و اين قسمت را حاير و حير نام نهادند. يعني محل تحير و توقف آب و نرفتن آب به روي قبر سيد‌‌الشهدا(ع)‌.

مرحوم محدث قمي در کتاب تتمة المنتهي از ابو الفرج ابن جوزي نقل کرده، کسي جرئت تخريب اين قبر شريف را نداشت تا اين‌که ديزج يهودي با عده‌اي از يهود براي اين کار اجير شدند و اقدام به اين کار کردند و تا دويست جريب از اطراف قبر را شخم و آب بر آن جاري کردند و در اطراف آن زمين به مسافت هر ميل، نگهبانان گماشته بودند که هرکس به مقصد زيارت قبر شريف بيايد او را دستگير نموده و مجازات کنند.

* طف

عنوان ديگر سرزمين کربلا «طف» مي‌باشد.

صاحب کتاب «مراصدالاطلاع في اسامي الامکنة و البقاع» متوفاي قرن هشتم هجري، در مورد کلمه «طف» مي‌گويد: طف به فتح طاء و تشديد فاء، سرزميني از توابع کوفه در طرف خشکي است که در آن‌جا مقتل حسين(ع) بود.

* نينوا

«نينوا» نيز از نام‌هاي کربلا است. نينوا نزديک کربلا و در شرق آن واقع بوده و به آن هنديه مي‌گويند و به زبان محلي طُوَيْرِيج گفته مي‌شود و داراي باغ‌ها و نخلستان‌ها و بر ساحل نهر فرات است و در آن زمان اهل کتاب از يهود و نصارا نيز در آن‌جا ساکن بوده‌اند.

از ديگر اسامي کربلا، «نواويس» بوده و در جنب نينوا واقع است که فعلا جزء هنديه يعني طويريج شده و مردم آن‌جا همه از شيعيان با حرارت و مخلص اهل‌بيت(ع) مي‌باشند.

امام حسين(ع)‌در خطبه اي که در مکه و قبل از حرکت بسوي عراق خواندند، ‌فرمود: خطّ الموت علي وُلد آدم تا مي‌فرمايد: کأني بأوصالي يقطعها عسلان الفلوات بين النواويس و کربلا. گويا مي‌بينم که رگ‌هاي بدنم را گرگ‌هاي بيابان (منظور اهل کوفه) بين نواويس و کربلا قطعه قطعه مي‌کنند.

* شُفَيَّه

«شُفَيَّه» از قراء طف و از منازل بني اسد بود که در شمال کربلا به‌طرف قبر عون مي‌باشد و از ديگر نام‌هاي کربلا است.

«غاضريه با غاضرات» آخرين نام از نام هاي کربلا است. اين مکان از توابع کوفه و منسوب به غاضره بني اسد در شمال کربلا مي‌باشد. آثار قطعه بني اسد از قديم در اين زمين‌ها بوده که امروزه نيز وجود دارد و از همين روستا قبيله بني اسد به کربلا آمدند و اجساد شهداي کربلا را دفن نمودند و عمده زمين کربلا در تملک اين قبيله بود که امام‌حسين(ع)، زماني به کربلا وارد شدند زمين کربلا را از آنان و اهل نينوا که مالک شرق کربلا بودند، خريداري نمود.

آنچه خوانديد مطالبي از کتاب «سيري در عتبات و اماکن مقدسه در عراق» است که در قالب سفرنامه به واگويي تاريخ و جغرافياي عراق پرداخته است.

برخي از عناوين بخش‌هاي اصلي کتاب شامل : «محدوده جغرافيايي عراق و جمعيت آن»، «نجف اشرف»، «تاريخ حيات اميرالمؤمنين(ع)‌ به‌طور اجمال»، «کيفيت دفن و قبر مقدس اميرالمؤمنين سلام‌الله عليه»، «کوفه»، «تأسيس حوزه علميه نجف اشرف و علمايي که در آن‌جا مدفونند»،، «حله»،، «کربلا»، «خلاصه اي از تاريخ امام همام ابي‌عبدالله الحسين(ع)»، «کاظمين»، «خلاصه اي از زندگي امام جواد(ع)‌»، «قبور علما و بزرگاني که در کاظمين مدفونند»، «بغداد»، «خلاصه اي از زندگاني امام هادي(ع)»، «خلاصه اي از زندگاني امام حسن عسگري(ع)» و «امام روازدهم حضرت صاحب‌الزمان(عج) » مي‌باشد.

کتاب «سيري در عتبات و اماکن مقدسه عراق»‌ تاليف محمدعلي فاضل فيروز آبادي با شمارگان هزار نسخه در 496 صفحه و با قيمت هفت هزار تومان از سوي انتشارات منشوران دارالتفسير منتشر شده است.
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:30 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  |